COVID19
Jelenleg a helyzet nem nevezhető normálnak, abban azonban mindenki egyetért, hogy az üzleti szereplők számára elengedhetetlen saját jövőképük folyamatos felülvizsgálata.

Üzletfolytonosság és innováció

A vállalkozásoknak érdemes a megjelenő vállalkozási finanszírozási csomagok elemeivel együtt a jövőbeli lehetőségeket átgondolni.

Gondolkozzunk új megközelítésben a COVID19 helyreállítás tervezésekor. Ágazattól függően a vállalatok át akarják majd szervezni a munkacsoportokat és újra kell allokálniuk az erőforrásokat, valamint a munkavállalói programokat. A válság mindig az emberekről szól — és ez így is marad, ezért az Ő egészségük és biztonságuk a legfontosabb.

A legtöbb vállalkozás, ágazattól függően, már érzi a változást vagy hamarosan komoly zavarokat fog tapasztalni szokásos üzleti tevékenységéhez képest. Egy vezérigazgatói felmérésben - "A magabiztos vezetők bizonytalan vizeken" - a kitörést 2020-ra az új termékek vagy szolgáltatások bevezetése jelenthette volna a szervezetek számára, amely a vezetők 60%-ánál szerepelt a következő év tervei között. Ugyanebben a felmérésben szerepelt az a kérdés is, hogy a következő 12 hónap során - a felmérés még a koronavírus elterjedése előtt született - cége növekedésének, illetve nyereségességének biztosítása érdekében mit tervez végrehajtani a hatékonyság javítása érdekében. Akkor a kérdésre a magyar vezetők 81%-a "Működési hatékonyság javítása" választ adta. Azonban most meg kell határozni, hogy a jelenlegi helyzet hogyan befolyásolja a céges költségvetéseket és az üzleti terveket.

Saját tapasztalatunk az, hogy a jelenlegi vészhelyzet és távoli működés során (melyre a Társaságok nagy számban álltak át) a Vállalatok tiszta és átlátható folyamatalapú működése, az egyes folyamatok priorizálása és a kritikus/ kiemelt informatikai rendszerek támogatása elengedhetetlen.

Egyre nagyobb mértékű a kiszervezett tevékenységekre történő támaszkodás. Ezért megszűnt a kizárólag belső szervezeti egységeket magában foglaló biztonsági zóna. Az otthoni munkavégzés elrendelésével a munkáltatóknak érdemes figyelni az információ- és adatvédelmi utasítások kidolgozására is, amelyek a segítségével folyamatos és egységes szabályozást biztosítanak a hálózati, felhőalapú és mobileszközök felhasználóinak a vészhelyzet elhárulta után is.

A vezetőknek olyan információra van szükségük a COVID19 helyreállítás tervezés vagy válságkezeléshez, amelyek segítségével képesek - akár prognózisszerűen - látni a különböző területekről érkező megbízható adatokat és információkat. Megmérettetés ez a helyzet a cégvezetők, szakmai vezetők számára is. Az eddig meghozott üzleti döntéseik esetében, most derül az ki, hogy mennyire képes ellenállni a cég a koronavírus okozta gazdasági hatásoknak.

1. Folyamatos kommunikáció az érdekelt felekkel.

2. Lehetőségek és célok számbavétele.

3. Pontos diagnosztika kidolgozása amely segít az összehangolt stratégia kialakításában.

4. Pénzügyi szigor bevezetése, - kritikus fontosságú, hogy ezt elemzésekkel mért (hiteles) adatok támasszák alá - mert így mérhető pénzügyi eredményekre alapozva növeli a terv megbízhatóságát, valamint a hitelességét.

5. Sebesség, mert aki nem lép az lemarad. A cselekvés hiánya és a valódi információkat tartalmazó kommunikáció elmaradása bizalomvesztéshez vezethet, ami végzetes lehet.

6. Az adatokra való támaszkodás és a elemzésekkel is támogatott "reális" világnézet, segít megtalálni a tennivalók a sebesség és a teljesítőképesség közötti kompromisszumot.

Oktatási és képzési programunk segítségével a cégvezetők számára olyan adatvizualizációs oktatást nyújtunk, amely segít átlátni a céget és a piacot. Rövid, egyszerű, de elgondolkodtató példákon keresztül mutatjuk be a rendszer lehetőségeit. Lehetőség van az adott cég saját adataira, rendszereire szabott példát is kérni, amennyiben előre megkapjuk az adatokat, hozzáféréseket, és pontos igényeket.

A, Szinte minden hetedik cégvezető átélt már legalább egy, átlagosan pedig három vállalati válsághelyzetet az elmúlt öt évben. Ezért a válság kezelésén túl annak tényleges hosszútávú hatása ami ebben a jelenlegi helyzetben nehézséget okozhat. Jelenleg senki nem élvez védettséget.

A felismeréshez célszerű figyelni a következők alakulását:

1, Pénzügyi/likviditási problémák megjelenése;

2, Versenyképességi/piaci zavar tartóssága;

3, Jogi/szabályozási környezet változása;

4, Kiberbűnözés miatti lehetséges károk nagysága;

5, Vezetőváltás hatása a szervezetre;

6, Ellátási lánc sérülésének a hatása.

B, A „válságmenedzsment stáb” tagjait célszerű kijelölni, ugyanakkor úgy tapasztaljuk, hogy ebben a helyzetben már diagnosztikai - személyre szabott teszt vagy oktatás - módszerekkel javasoljuk meghatározni a résztvevők körét. Ezekben a helyzetekben az igazgatósági tagoktól és a vezérigazgatóktól kezdve a jogi és kockázatkezelési területeken dolgozókon át az informatikai osztályig mindenki szívesen vállal valamilyen, a válsághelyzetekkel kapcsolatos szerepet — ideértve a válságra való felkészülést. Azonban ennek a kezelését és az azt követő helyreállítást, már vállalati kockázatkezelés alapon "közös hullámhosszon" együttműködve javasoljuk elvégezni.

C, Azonnali "elsősegély alkalmazása", ami azt jelenti, hogy a további károk bekövetkezésének megakadályozása. Ezek olyan lépések, amelyeket bármely cég akár már most is végrehajthat annak érdekében, hogy a válságból megerősödve kerüljön ki.

D, Stabil finanszírozási forrásokhoz jutás új alapokra helyezése. A vállalkozásoknak érdemes a hamarosan megjelenő vállalkozási finanszírozási csomagok elemeivel együtt ezen lehetőségeket is átgondolni. Célszerű kiválasztani az adott célra legmegfelelőbb finanszírozási lehetőséget -ez utóbbi szerencsére a sokrétű lehetőségeknek- lehet, hogy egy részletesebb elemzést igényel.

Az információ- és adatvédelmi szempontok betartása a továbbiakban is kiemelten fontosak.  A mostani gyors reagálás során nem biztos, hogy a legfontosabb szempontként érvényesül, azonban szeretnénk felhívni erre a figyelmet.

Arra számítunk, hogy a mostani válság alapjaiban fogja megváltoztatni az IT- és vállalati kultúrát. A probléma felismerése mellett kezdjük a helyzet megoldására koncentrálni, mert aki mindezt korábban nem tárta fel, a BCP, DRP teszteléseik jobbára csak a technikai tesztelésekben (és a Felügyeleti szervek követelményeinek kielégítésében) merültek ki (pl.: adatpótlási, átkapcsolási tesztek) a vészhelyzeti kommunikációs szabályokat szinte sosem tesztelték/alkalmazták, a rendszerek felhasználóit nem vonták be a tesztelésekbe, azoknál most számos probléma kerülhet felszínre.

1. Gondolják végig mik a szervezet legfontosabb működési szempontból kritikus folyamatai (maximum 5 db!).

2. Mindezen folyamatok mely belső szakterületeket, emberi erőforrásokat érintik- és mekkora az a minimális létszám aminek rendelkezésre kell állnia a folyamatok működéséhez.

3. A kritikus folyamatok milyen külső szolgáltatókat, beszállítókat érintenek, vagy szükséges ezen külső szervezetek/személyek közreműködése a kritikus folyamatok működéséhez.

4. A kritikus folyamatokat milyen informatikai szolgáltatások/rendszerek támogatják (külső szolgáltatások, belső szolgáltatások, szerverek, kommunikációs csatornák, végfelhasználói munkaállomások/mobil eszközök).

 

A Brightdea Solutions megoldása

Arra a kérdésre, hogy egy cég megerősödve kerül-e ki a válságból – nem annyira a válság típusától, hanem inkább a válságkezelés sikerétől függ. Úgy véljük, hogy a vállalatok válságkezelési felkészültsége hosszútávú értéket teremt. Véleményünk szerint a jövőben a vezetők és a befektetők ezt a tulajdonságot fontos teljesítménymutatóként fogják értékelni.

 

A koronavírus fertőzés miatt kialakult helyzetek, a munkavállalók mobilitása, a földrajzi távolságok, a rugalmasan alakítható és menedzselhető szervezetek mind hatékonyan és egyszerűen működtethető a csoportmunkát támogató eszközökkel megvalósíthatók. Az üzletmenet-folytonosság menedzsment területén (BCP, DRP) a folyamat alapú és életciklus szerinti megközelítés lesz a nyerő stratégia.

 

Tegyen lépéseket, hogy a gazdasági megújulás és a folyamatos működés biztosítva legyen. Minden okunk megvan azt feltételezni, hogy az üzleti életben a válságkezelési felkészültség jelentősebb szerepet fog kapni. Az Ön cégének átfogó üzleti prioritásai között a fent felsoroltak teljes spektrumában rendelkezünk megoldásokkal. Védje meg cégét és előzze meg a veszteségek kialakulását! Munkatársaink állnak az Ön rendelkezésére – akár #modernworkplace eszközökön keresztül is.

Aktualitások

ITexec, Stratégia, biztonság, Működés optimalizálás, Digitális Stratégia, Digitális Transzformáció, Brightdea Solutions Kft. - Digitális transzformáció - Információbiztonság

HR és Kibervédelem

Fontos téma a vállalati digitalizáció, ahogy annak tényleges és költséghatékony megvalósítása is, mert a globális járványhelyzet alapjaiban változtatta meg a

Tovább olvasom »

Miben segíthetünk?

Vegye fel velünk a kapcsolatot

Elérhetőség

Feliratkozás hírlevelünkre:

Copyright © 2020 Brightdea Solutions